Karjalainen, kirjoitus 26.3.2019

Maanantain 25.3. Karjalaisessa SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ottaa kantaa raideasioihin. Haastattelu on kylmää vettä Pohjois-Karjalalle.

Rinne tyrmää Sipilän hallituksen päätökset perustaa hankeyhtiöitä suurten raidehankkeiden toteuttamiseen. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Rinne heittää hyvästit nopealle itäradalle ja Porvoo-Kouvola oikoradan rakentamiselle.

Jokainen valtion budjetin liikkumatilaa ymmärtävä tietää, että valtiolla ei tule olemaan tarvittavia miljardeja, joilla isoja raidehankkeita, kuten itärata, pystyttäisiin rahoittamaan ja rakentamaan.

Entä mitä sanoo Rinne muista Itä-Suomen raidehankkeista? Hän ei sano mitään Karjalan radan välttämättömästä perusparannuksesta tai Joensuun ratapihan uusimisesta. Haastattelun mukaan Rinteen tärkeimmät isot raidehankkeet ovat Helsinkiin rakennettava Pisararata ja Kouvola-Kotkan välinen raideyhteys. On mahdotonta yhtyä näihin Rinteen näkemyksiin.

Pohjois-Karjalan junaliikenteen kannalta kiireellisimpiä ovat Joensuun ratapihan uusiminen ja Karjalan radan kunnostus.

Joensuun ratapihahanke on toteutettavissa hyvin pian, sillä nyt huhtikuussa aloitetaan ratapihan korjaukselle välttämätön Kuhasalontien korjaus. Kuhasalontie toteutetaan valtion ja Joensuun kaupungin yhteishankkeena. Valtion rahoitusosuus myönnettiin hankkeelle viime vuoden lisätalousarviossa.